Vappu tunnetaan perinteisenä työväen juhlana, joskin viime vuosina oikeistoporvarit ovat teekkaripiirien johdolla ottaneet haltuun tämänkin kansanrituaalin, devalvoiden sen karvatupsu-opiskelijoiden pornopäiväksi. Ammoisina aikoina vappua edelsivät erilaiset vuodenaikojen rituaaliriehat, joilla on juhlittu kevään, valon ja uuden kasvun paluuta. Mutta talouskasvun vastakohtana, tämä kasvu on ollut luonnon uusiutumista, karhujen heräämistä pesissään ja lintujen paluuta ulkomaanlennoiltaan. Kiirastorstaina on huutaa hoilotettu luonnonvoimille, sillä ns. helahuutojen ja tulien polttamisen uskottiin edesauttavan uusien versojen nousua maan uumenista. Huutamisen toivottiin nopeuttavan talven kuolemaa ja kaikkien uusien itujen ylösnousemista.
 
Tällaiset rituaalit olivat erityisesti naisten juhlia, sillä nainen edusti yhdessä mm. karhun ja käärmeen kanssa elämän jatkumisen ja uusiutumisen mysteeriä. Kristinusko on ottanut vähitellen haltuun nämä elämän ylläpitoon tähtäävät, erotiikkakeskeiset kansanjuhlat, muokaten ne isäjohtoisen, seksuaalisuutta kaihtavan ja ruumis-kielteisen kulttuurinsa  välittäjiksi. Äiti-tytär- symboliikka korvattiin samalla vähittäin isä-poika rituaalein.
Elämän uusiutumisen symbolista naiseus muuttui synnin, ruumillisuuden ja pahan eeroksen kuvastoksi. Oulun teknologia-yhteisö on vienyt tätä kehitystä uuteen, luonnosta ja elämän arvostuksesta yhä pahemmin vieraantuneeseen suuntaan. Helsingin teekkarit ovat myös pilkanneet oululaista ööpiskulttuuria, jossa karnevaalin ydinrooli on kadotettu.
 
Karnevaalit kehittyivät historian saatossa hedelmällisyysrituaaleista kansanjuhlaksi, jossa piika ja isäntä, riistäjä ja riistetty vaihtavat paikkaa, ja joiden aikana oli sallittua pilkata pilkkaajaa ja juhlia alistettujen kuviteltua valtaa. Teekkaripiirit ovat sen sijaan ottaneet haltuun työväen vapun, muuttaen jälleen sen alkuperäisempiä arvoja.  Teekkarit alkoivat pilkata niin eliittiä kuin itseään mutta se, että he ovat alkaneet pilkata yhteiskunnan alistetuimpia väestöryhmiä merkitsee perinteen kääntämistä päälaelleen. Teekkarivapussa ilakoidaan ja sotketaan luontoa esimerkiksi helahuutojen hengelle vastakkaisella tavalla.  Kapitalismin käsikassarana Oulun teekkarivappu on biletystä ja itseistarkoituksellista irrottelua.  Siinä missä eros viittaa kahdenvälisen nautinnon ”reiluun seksiin,” teekkarilehtien porno on eeroksen, kuoleman kulttuurin ja väkivallan epäpyhä liitto. Se on rötösseksiä, "epäreilua seksiä"  joka yhdensuuntaisena alistamisena, hallinnan ja nöyryytyksen välineenä saa tukensa kapitalismin rakenteista ja asenteista. Väkivalta ja alistus myyvät—niin teekkaritkin kuvittelevat hankkiessaan varoja opintomatkoilleen naisiin ja  erilaisiin vähemmistöihin kohdistuvilla vitseillä. ”Miksi pikkutytöillä on silakoita pöksyissä? Jotta haisisivat kuin isot tytöt”. ”Vitsi” tiivistää elämän mysteerien juhlan muuttamisen nais- ja ruumisvastaiseksi ylilyöntien sirkukseksi. Useita vuosia sitten  järjestämäni vappuprotesti puri—Ööpinen menetti myyntitulojaan joskin markkinahenkinen pilkkaporno jatkuu sen linjana. On korkea aika palauttaa REILUN ja luontomyönteisen VAPUN perinne.
 
Vappu tulee palauttaa alkujuurilleen,  se tulee ottaa takaisin yöväenpuolueelta ja valeduunarien agenteilta. Helahuudot luonnonvoimille ovat korvautuneet örinällä, jonka motivaationa lienee pelkkä itsetyydytys ja vapaanavellova öykkäröinti. Vappu ei ole ollut arvovapaa ylisyömisen ja –juomisen rituaali vaan kaikkien niiden perinteinen juhla, jotka haluavat paitsi riehua myös palauttaa yhteiskunnallisen tasapainon, reilun yhteiskunnan ja edistää ekologisen kestävyyden edellytyksiä. Vappu on humanistien, kriittisten ajattelijoiden ja sosiaalisten visionäärien juhla.
 
Vappuna marssimaan, vappuna huutamaan, toivottomaksi käyneen sääty-yhteiskunnan kaatamiseksi, uusien punavihreiden versojen esiin kasvattamiseksi! Ja omiin mekkoihin ja haalareihin sellaisia logoja ja brändejä kuin rauhanliikkeet, YK, Amnesty, Attac, vasemmistoseura, Nytkis, Lahjatalousfeministit, Vaihtoehto-maa-ilmanpuolustajat ekologisen kestävyyden puolesta!