Eri puolueilla on erilaiset motiivit päätöksilleen, ja on tärkeätä, että kuntalaiset tuntevat ne. Kuntalaisessa, joka ei ole päässyt seuraamaan läheltä Kiimingin talouden kriisiytymistä, kuntaliitosprosessia ja lukemaan tuhansien sivujen kuntajakoselvityksiä,  itsenäisyyden säilyttäminen voi tuntua ilmiselvältä valinnalta.

 Kukaan ei voi ennustaa mikä politiikka ja ideologia vaikuttaa Oulun seudulla pitkällä tähtäimellä. Toivoa sopii etteivät eliittivetoinen ”valinnanvapauden” rakennemuutos, ideologinen yksityistäminen ja julkisten palvelujen alasajo jatku.  Kiimingin Vasemmiston päätös liittyä Ouluun perustuu huolellisesti tehtyyn analyysiin vaihtoehtoesitysten vaikutuksista perusarvojemme edistämisen suhteen. Olipa päätöksemme kumpi tahansa, vallitseva porvarillinen kilpailukapitalismi merkitsee syvenevää uhkaa vasemmistolaisille yhdenvertaisuuden ja reilun pelin käytännöille.
 
Listaan syyt, miksi näimme kuntaliitoksen kahdesta uhkaavasta vaihtoehdosta pienempänä pahana. On selvää, että haluaisimme Kiimingin säilyvän omavaraisena ja itsenäisenä kuntana, ja jaamme monien kuntalaisten pelon kansanvallan heikentymisestä. Olemme kuitenkin realistisia, ettei kunnalla ole taloudellisia tai poliittisia edellytyksiä säilyä riippumattomana, koska valtionosuuksien supistaminen, pienituloisia syrjivä verotuspolitiikka ja monet rakenneuudistukset päinvastoin tekevät itsenäisestä Kiimingistä entistä haavoittuvaisemman porvaripolitiikalle.
 
Vasemmistoliiton mahdollisuudet edistää demokratiaa, perusoikeuksien toteutumista, kuntalaisten reilua ja oikeudenmukaista kohtelua, kohtuullisia palvelumaksuja, järkevää kaavoituspolitiikkaa ja hyviä lähipalveluja:
 
Näihin kysymyksiin vaikuttaminen saattaa hyvinkin olla Suur-Oulussa helpompaa. Tai sitten ei. Emme ole naiveja—liitoksenkin vaikutukset saattavat olla varsin negatiivisia ja sisältää monenlaisia heikennyksiä kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksiin. Kahdesta uhkakuvasta on kuitenkin valittava se, missä ”talouspatja on paksumpi”, ja palveluihin tarvittavat resurssit ovat parhaimmassa kunnossa. Oulu on taloudellisesti paljon vauraampi, joskin vauraus tulee myös jakaa reilusti.
   
Lähipalvelujen säilyttäminen
 
Lähipalvelujen säilyttäminen on luonnollisesti tärkeimpiä kuntapoliittisia tavoitteitamme. Myös samainen Keskustapuolue, joka on viime valtuustokausilla ajanut joukolla alas kunnan omana työnä tuotettavia lähipalveluja, kyläkouluja ja kannattanut vallan, koulujen ja kirjastojen keskittämistä,  väittää äänestävänsä itsenäisyyden puolesta nimenomaan koulujen ja lähipalvelujen nimissä. Kannattaa tutustua Kiimingin kunnan päätösasiakirjoihin! Keskusta lakkautti Hannuksen kyläkoulun ja on edustanut sitä elitististä linjaa, jonka seurauksena yksityistäminen, pörssiyritysten asema kuntapalvelujen tuottajana ja palvelumaksujen sekä kuntaverojen varakkaita suosiva linja on vahvistunut. Kipeiltä päätöksiltä olisi Kiimingissä säästytty kunnan tasapainoitusohjelmassa, jos oltaisiin hyväksytty Vasemmistoliiton vaihtoehtoinen, pienituloisia, vammaisia ja eläkeläisiä reilummin kohteleva
 
Erityisen harhaanjohtavaksi Keskustan väitteet tekee se, että puolueen valtuutetut ovat jo äänestäneet kouluverkkoselvityksen suhteen pienten koulujen alasajon puolesta! Ks. Kiimingin kunnan kouluverkkoselvitys.  
 
KIIMINGIN TALOUS ON KURALLA
 
Koska Kiimingin kunnan talousongelmat olivat viime vuonna sitä luokkaa, että se täytti monet kriisikunnan kriteerit, Kiimingin Vesi yhtiöitettiin ja tase saatin näyttämään paremmalta kuin mitä se on. Näin ollen tulevaisuuden Kiimingillä ei ole mahdollisuutta itsenäisenä kuntana tuottaa tarvittuja palveluja yhdenvertaisuuden ja perusoikeuksien hengessä, ja näemme, että porvarien edistämä yksityistämis- ja ulkoistamislinja, sekä tilaaja-tuottajamallin sekavat järjestelyt syvenevät entisestään. Pidämme tätä suurempana uhkana kuin kuntaliitosta.
 
Kiiminki on jo nyt Oulua pitemmällä ideologisessa yksityistämisessä ja valmiudessa tehdä kipeitä, eli vähempiosaisiin kohdistuvia päätöksiä. SOTE- palvelut joudutaan joka tapauksessa hankkimaan kunnan ulkopuolelta Paras- kuntalain myötä. Ne tullaan JOKA TAPAUKSESSA järjestämään uuden kunnan tai yhteistoiminta-alueen toimesta. Lisäksi Suur-Oulu tulee kehittämään uuden keskusverkon koillis-aluetta (Hannus, Yli-Kiiminki) mitä todennäköisimmin reilummin ja rationaalisemmin kuin mitä porvarivetoinen Kiiminki tulisi tekemään. Tästä alueesta voidaan osana Oulua kehittää ydin-Kiimingin sijaan elinvoimainen lähipalvelujen koillis-keskus. Hannukseen ja koillis-alueelle saadaan palautettua lähipalvelut ja Kiimingin hyvinvointikeskusta voidaan kehittää samaisen alueen palvelujen tuottajaksi.  
 
JOUKKOLIIKENTEESSÄ HALVEMMAT HINNAT
 
Myös JOUKKOLIIKENTEEN suhteen kuntalaisten asema ja kestävä kehitys paranevat. Suur-Oulun liikennejärjestelyt tulevat varmasti olemaan niin ympäristön kuin kuntalaisten kannalta toimivampia ja halvempia.
 
Myös kaavoitusasioissa on todennäköistä, että nurkkakuntainen tai valtapoliittinen  poikkeuslupien myöntämisen perinne korvautuu vastuullisemmalla ja reilummalla politiikalla, jossa huomioidaan yhteinen etu ja tasa-arvo paremmin. Yhteenvetona, lyhytnäköisen oman edun tavoittelun perinne murtuu, joskin kuntaliitoksessakin tullaan näkemään varmaan eritasoista epäreilua peliä. Hyöty on siis suhteellinen.
 
Työpaikkojen lisäämisen ja varsinkin nuorten työllistymisen suhteen monikuntaliitos saattaa edistää positiivista verkottumista ja koko alueen kilpailukyvyn edistämistä.
 
TASA-ARVO
 
Kiimingin kunta on suhtautunut varsin nuivasti tasa-arvon edistämiseen eikä EU:n tasa-arvon peruskirjaa olla vieläkään otettu edes käsittelyyn. Vasemmistoliiton aloite sukupuolivaikutusten huomioimesta on kaikunut tyhjille korville, eikä edes vetoomus turvakotien lisäämiseksi Suomessa EU:n vaatimalle tasolle sekä sukupuolittuneen väkivallan torjumiseksi saanut kannatusta kuin pieneltä joukolta (Vasemmistoliitto, Perussuomalaiset, muutama Keskustan valtuutettu). Oulussa sen sijaan on palkittu tasa-arvotoimikunta, kyseiset asiakirjat on hyväksytty suurella enemmistöllä ja sukupuolivaikutukset on alettu arvioimaan lain edellyttämällä tavalla. Tässäkin mielessä päätöksemme on omiaan edistämään vasemmistolaisia tasa-arvon ja naisrauhan arvoja.
 
HENKILÖKUNNAN ETU
 
Kiimingin kunnan säästötoimeet suhteessa naisvaltaisten alojen työntekijöihin (varsinkin siivoojat) ovat olleet kylmää kyytiä. Ei vaikuta siltä, että tilanne ainakaan heikkenee kuntaliitoksessa. Sitä paitsi henkilökunnalla on liitostilanteessa viiden vuoden siirtymäaika, kun itsenäinen kunta mitä todennäköisimmin jatkaisi näitä naistyöpaikkojen alasajoa sekä muunkin henkilöstön työelämän oikeuksien polkemista. Viiden vuoden siirtymäajassa piilee muutoksen mahdollisuus—tänä aikana Vasemmistoliitto voi jopa kääntää nykysuunnan ja panna stopin ideologiselle ulkoistamiselle. Porvarivetoinen Kiiminki sen sijaan löytää talouskriisistä verukkeet kunnan oman tuottannon alasajolle, seikka jota Oulussa vastustetaan toistaiseksi suuremman kriittisen massan turvin. Liitosprosessi hidastaa henkilökuntasupistuksia, joten sinä aikana ehditään tehdä "vallankumous" eli palauttaa ja kehittää perinteistä hyvinvointivaltiota-kuntaa ilman pakkoyksityistämisiä.
 
TILAAJA-TUOTTAJAMALLI
 
Vasemmistoliitto on tullut johtopäätökseen, että TT-malli on lisännyt pikemminkin kuin vähentänyt tehokkuutta ja menoja. Oulussa on suurempi ymmärrys mallin haitallisten vaikutusten suhteen, joten tässäkin mielessä kuntaliitos todennäköisesti merkitsee kalliin ja byrokraattisen mallin korvaamista aidosti kustannustehokkaammalla ja hyvinvointipalveluihin paremmin sopivalla palvelujentuottamisen ja julkisjohtamisen mallilla.
 
VAMMAISTEN JA VANHUSTEN PALVELUT JA OIKEUDET
 
Jo nyt Kiiminkiin ollaan hyväksytty MedOne- palvelukodin rakentajaksi ja MediVirekin toimii jo täällä. Vanhusten kotihoitoon tarkoitettu budjettirahoitus jäi pitkälti käyttämättä, joten eipä ole kehumista siinä, miten ikäihmisestä meillä pidetään huolta. Olen tehnyt aiheesta aloitteita, mutta ainakaan huonommaksi en usko Ouluun liittymisen vievän asiaa. Koko nykymenoon on saatava radikaalimuutos, olimmepa itsenäisiä tai ei!