<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Pikavippejä, joiden korot nousevat satoihin prosentteihin,  voi pitää ”rikoksena” inhimillisyyttä vastaan: niissä tiivistyy saalistustalouden kova ydin: kilpailukykyä ja tuottavuutta vaikka kiskomalla voittoja hädässä olevilta. Suomessa on oikeudenmukaisuudesta suurta huolta kantavia aktivistinuoria, joihin vetoaa kirkon armokampanjoiden sijaan motto, ”toisenlainen maailma on mahdollinen.” Vaikka maalliseen sosiaalifoorumiin osallistuu myös lukuisia hengellisiä järjestöjä, maailmanparantajat pitävät sosiaalifoorumia kirkkoa otollisempana tilana rakentaa kestävämpää maa-ilmaa. Monet heistä kokevat kirkon valtaeliitin edunvalvojana ja irrationaalisten, taantumuksellisten arvojen ylläpitäjänä. Suuryritysten vallankaappaus, vahvimman oikeuksille perustuva korpokratia ja niiden etujen nimissä sääntelystä vapautetut markkinat ovat johtaneet eettiseen arvolamaan, jonka suhteen kirkon olisi hyvä käyttää arvo- ja mielipidevaltaansa.  Mikäli pyhäkoulumuistini täsmää, Jeesus ei pitäytynyt erossa ”politiikasta” vaan käänsi reippaasti nurin  rahanvaihtajien pöydät temppelissä. Hän oli johdonmukaisesti heikompien ja hyväksikäytettyjen puolella.

 

Pikavipit eivät liene ongelma vakavaraisille kansalaisille. Ainoat, jotka hyötyvät pikavipeistä ovat niitä tarjoavat yritykset. Uhrit ovat todennäköisimmin epätoivoisessa tilanteessa olevia nuoria, päihteiden tai alkoholin koukkuun langenneita tai niiden vaikutuksen alaisina velkoja tekeviä kansalaisia, jotka tarttuvat niihin kuin hukkuvat oljenkorteen. Usein vanhempien tai ystävien nimellä tai puhelimella tilatut vipit kaatuvat lisäksi aivan muiden kuin vipinottajien harteille. Monet yksinhuoltajaäidit esimerkiksi ovat joutuneet riittämättömien mielenterveyspalvelujen tähden tai kesälomien ajaksi suljettujen palvelujen seurauksena ottamaan yksin vastuun vieroitushoitoa tarvitsevista nuorista. Kuka maksaakaan laskut, kun pikavippien kohdalla ei selvitetä niiden ottajien luottotietoja ja luottokelpoisuutta? Äidit, isät, ystävät vai veronmaksajat, jotka jo muutenkin kärsivät suomalaisen mielenterveystyön riittämättömyydestä? Suomessa Fortumin johdon henkilökohtaiset vuositulot ovat muhkeammat kuin koko mielenterveystyön budjetti. Jos kirkko haluaa vaikuttaa intoon erota kirkosta, se voisi kyseenalaistaa vahvemman oikeuksille perustuvan piiskatalouden, kilpailuhysterian pudotuspelit,  ja ottaa kantaa vakavampiin sosiaalisiin kysymyksiin kuin kirkkoon kuulumattomien hautausmaksuihin. Maailman uskontojen pyhä ydin—lähimmäisistä huolehtiminen—toteutuu joidenkin mielestä paremmin kansalaisjärjestöissä. Korpokratia on kaikkien sota kaikkien inhimillisyyttä vastaan. Demokratian puolustajat löytävät fooruminsa arvojensa—ei valta-asemien säilyttämisen-- johdattelemina.